Rodzaje kierowców – “psychologia za kierownicą”

kierowca rajdowy
Adrian Skierson
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Na samym początku chciałbym przedstawić kilka rodzajów kierowców, którzy utkwili mi głęboko w pamięci. Zapraszam do lektury!

Według statystyk zdecydowana większość kierowców wysoko ocenia swoje możliwości prowadzenia auta, a warto zaznaczyć, że to może nie iść w parze z umiejętnościami. Zazwyczaj to oznaka przerysowanej swej samooceny. Na polskich drogach kierowcy krytycznie podchodzą do innych uczestników, jednocześnie wychwalają swoje umiejętności.

Nerwowy kierowca

Osoba cechuje się wyjątkową agresją oraz oczywiście egoizmem. Chyba każdy z Was miał styczność z takim typem. Kierując pojazdem chce pokazać jego wyższość, a z punktu psychologii źródłem tego rodzaju zachowania jest niedojrzałość emocjonalna. Czasem zdarzy się, że osoba wyrośnie z takiego zachowania, jednak coraz częściej można spotkać agresorów w podeszłym wieku. W takich kierowcach zbierają się myśli, że jest on powyżej prawa, nad innymi uczestnikami ruchu drogowego. Takie agresywne zachowanie wywołuje u innych kierowców wielką irytację oraz oburzenie, co może doprowadzić do zaostrzenia konfliktu, gdy na drodze spotkają się te same typy osobowości.

Wychowawczy kierowca

Zachowanie może okazać się groźna, gdyż kierowca nie potrafi zaakceptować najmniejszych czy nieumyślnych błędów u innych kierowców, czując się przy tym jako “wychowawca” dopuszcza się do nerwowych sytuacji. Sam nie zauważa przy tym własnych błędów czy słabości. Jeżeli wiesz o jakim typie człowieka piszę – osobiście radzę omijać szerokim łukiem i nie wdawać się w konflikty. Z punktu widzenia psychologii – zachowanie kierowcy wiąże się z niepewnością co do własnej wartości.

Idealny kierowca

Chciałbym przedstawić typ, do którego warto dążyć i naśladować. Idealny kierowca to taki, który nie uważa się za lepszego (“ponad prawem)” i jest świadomy, że jest równie ważny jak inni uczestnicy ruchu drogowego. Nie zamierza prowokować innych kierowców, wytykać niepotrzebne i nieumyślne błędy innych (w sposób agresywny!). Celem kierowcy jest dojechanie do swojego celu, nie szukając przy tym żadnych “zaczepek”, a także opanowanie w sytuacjach nerwowych, gdy inny kierowca próbuje go podjudzić.